View More

Στοπ. Ιδιωτικός Χώρος Ακρόασης (Reloaded)

Διονύσης Κοτταρίδης
Διονύσης Κοτταρίδης

Ο κύριος Γιάννης Μουρτζόπουλος, μουσικός και καθηγητής Ηλεκτροακουστικής και Ψηφιακής Τεχνολογίας Ήχου στο Πανεπιστήμιο Πατρών, θέλησε να προσθέσει μερικές παρατηρήσεις ορμώμενος απ' το τελευταίο κείμενο των Ακροαστικών (βλέπε στήλη δεξιά). Δεν θα μπορούσα να μην τις δημοσιεύσω, μετά των απαραίτητων ευχαριστιών.

«Συμφωνώ με τις επισημάνσεις και θέλω να προσθέσω μερικές ακόμη παρατηρήσεις, αναγκαστικά από πιο τεχνοκρατική σκοπιά:

(α) η ατομική ακρόαση –με τις προεκτάσεις που δίνει το άρθρο– συνεπάγεται ακρόαση με ακουστικά, συχνά σε θορυβώδες περιβάλλον, που ηχητικά και ψυχολογικά είναι εχθρικό για φυσιολογική ακρόαση. Αυτό οδηγεί σε εξαιρετικά ψηλές στάθμες αναπαραγωγής ήχου που σε βάθος χρόνου οδηγούν σε βλάβες στην ακοή. Μάλιστα με τα ακουστικά χάνεται και η δυνατότητα ποιοτικής ακρόασης, αφού η ηχογραφημένη μουσική αναπαράγεται φυσικότερα με ηχεία σε κάποιο ακουστικά υπαρκτό χώρο.

(β) παραδοσιακά, η ατομική ακρόαση γινόταν στον οικιακό χώρο ακρόασης (σαλόνι ή ένα δωμάτιο του σπιτιού), όπου υπήρχε ένα κανονικό ηχοσύστημα και συχνά υπήρχαν και άλλοι συν-ακροατές. Η ακρόαση της μουσικής έχει πλέον εκδιωχθεί από τον οικιακό χώρο και έχει αντικατασταθεί από την TV-βίντεο (στο σαλόνι) και το σερφάρισμα στο ίντερνετ (στο δωμάτιο). Έτσι, συνήθως η ακρόαση μουσικής στο σπίτι είναι περιστασιακή και συχνά εμφανίζεται μόνο σαν ηχητικό συμπλήρωμα της ηλεκτρονικής εικόνας. Οι μηχανισμοί που οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση ανοίγουν μια μεγάλη συζήτηση, αλλά πρακτικά η νεότερη γενιά οδηγήθηκε στο να λειτουργεί σαν εξόριστος ακροατής με φορητές συσκευές.

MOVIEWORLD

Ανδρέας Κύρκος

Ο Ανδρέας Κύρκος γράφει για τη σειρά του HBO που προσπαθεί να πει μια απογυμνωμένη μα και εξαιρετικά μεγεθυμένη αλληγορική ιστορία που παίζει με τους ...

Top