View More

Virgil Abloh: αποχαιρετισμός σε έναν θρύλο του σύγχρονου design

Ο δημιουργός που επηρέασε και ανύψωσε όσο κανείς την “αισθητική” της street κουλτούρας, έφυγε ξαφνικά στα 41 του χρόνια, το απόγευμα της Κυριακής και ο Δημήτρης Λιλής κάνει μια αποχαιρετιστήρια αναδρομή στο σπουδαίο όραμά του για το design και τη μόδα. 

Δημήτρης Λιλής
Δημήτρης Λιλής

Δύο μέρες πριν ανοίξει στο Art Basel του Miami η έκθεση με την κολεξιόν Spring-Summer 2022 του οίκου Luis Vitton, του οποίου ο Virgil Abloh διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής, η luxury φίρμα τιμά τον θρύλο του σύγχρονου design βαφτίζοντας το επερχόμενο fashion show “Virgil was here”. Στο teaser video που ακολουθεί, η μόνη αλλαγή σε σχέση με αυτό που είχε εγκρίνει ο Virgil Abloh, είναι ο τίτλος της κολεξιόν.

Αν ακολουθείτε τον λογαριασμό του  στο instagram θα καταλάβετε ότι τίποτα δε φαινόταν ικανό να επηρεάσει τη ροή της “κοσμοπολίτικης” εβδομαδίαιας ρουτίνας του, καθώς δύο ακόμα καινοτόμα project (η νέα κολεξιόν του οίκου LV  και το δεύτερο design του για τη νέα “πολυτελή” σειρά τζιπ της Mercedes - Benz ) αναμένονταν ως τα highlights στο μεγάλο event που κάθε χρόνο “ενώνει” στο Miami, αρχιτέκτονες, σχεδιαστές, πολυεθνικά brand και μουσικούς επιμελητές / djs από όλο τον κόσμο, σε αυτό που δίκαια θεωρείται ως η πλεον εντυπωσιακή γιορτή νέας τεχνολογίας, design και τέχνης.

Όμως, η χθεσινοβραδινή επίσημη ανακοίνωση του οίκου LV για τον αιφνίδιο θάνατο του καλλιτεχνικού διευθυντή της, που σιωπηλά και σε αυστηρά “ιδιωτικό” επίπεδο πάλευε με τη σπάνια μορφή καρκίνου (καρδιακό αγγειοσάρκωμα) από το 2019, φαντάζει -σχεδόν 24 ώρες μετά-, “μη διαχειρίσιμη” όχι μόνο από τον κόσμο της μόδας αλλά και από το γενικότερο σύνολο των δημιουργικών μυαλών της πολιτιστικής κουλτούρας των ημερών μας.

Σχεδόν όλοι όσοι έχουν δημιουργήσει πρωτοποριακά έργα από κάθε συνιστώσα της τέχνης και της μοντέρνας αισθητικής και έχουν βιώσει τη τελευταία δεκαετία κάποιου είδους αναγνωρισιμότητα, συνδέονταν με τον Virgil Abloh και καθόλου τυχαία οι δημόσιες αναφορές πένθους συνεχίζουν να έρχονται από κάθε μεριά του πλανήτη.

Ο Kanye West που στην ουσία ανέδειξε το ταλέντο του, όταν τον ανακάλυψε σε κατάστημα εκτυπώσεων στην κοινή τους γενέτειρα, το Σικάγο, ακόμα δεν έχει βρει τη δύναμη να τοποθετηθεί δημόσια. Στο site του,  έχει ανεβάσει το μήνυμα “In Loving Memory…” και η Sunday Service χορωδία του ερμήνευσε το "Easy On Me" της Adele αλλά ο ίδιος δεν έχει κάνει ακόμα δηλώσεις. Ο μουσικός και επιχειρηματίας με τον οποίο μαζί ξεκίνησαν το 2009 να είναι ασκούμενοι προκείμενου να μάθουν τα μυστικά του design στον ιταλικό οίκο υψηλής ραπτικής Fendi, είχε δώσει “carte blanche” στον Abloh ώστε να επιμελείται κάθε εξώφυλλο και τη γενικότερη αισθητική κατεύθυνση των ηχογραφήσεων του από το 808s & Heartbrek του 2008 και έπειτα. Οι δύο τους, κάτι σαν “αδέρφια” πλέον, θα ολοκλήρωναν σε λιγότερο από δέκα χρόνια το απόλυτο σχέδιο για την επικράτηση της street κουλτούρας στα σαλόνια υψηλής ραπτικής και μόνο σε μέρες σαν τη σημερίνη, καταλαβαίνεις την ιδιαίτερη βαρύτητα στο τέλος του παρακάτω video.

Λίγο μετά το 12ο λεπτό, ο Abloh, ένας μαύρος Αμερικάνος με καταγωγή από την Γκάνα, έχει μόλις ολοκληρώσει την πρώτη του κολεξιόν ως καλλιτέχνικός διευθυντής του οίκου Louis Vitton  και συγκινείται στην αγκαλία του “κολλητού” του Kanye West, που όχι μόνο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να λάβει αυτή την υψηλή θέση ο Abloh αλλά την ίδια εποχή έχει φροντίσει να αλλάξει το παιχνίδι στη μόδα των sneakersμ λανσάροντας μαζικά την περίφημη σειρά “Yeezy” για την Adidas. Οι δύο άντρες, που ξεκάθαρα στο video διακατέχονται από το πνεύμα των φιλόδοξων δεκαοχτάχρονων εαυτών τους που είχαν σαν στόχο να αλλάξουν το κόσμο, εύλογα συγκινούνται όντας στην κορυφή όλων όσων του οραματίστηκαν για τη θέση της ραπ / χιπ χοπ / αστικής κουλτούρας στα παγκόσμια πολιτιστικά δρώμενα.

Από τα κοινά σημεία αναφοράς σε ένα γραφείο εκτυπώσεων του Σικάγο, μέχρι την αισθητική θρυλικών δίσκων όπως το My Beautiful Dark Twisted Fantasy ή το Watch The Throne και το Yeezus και από εκεί στα πρώτα σχέδια για το μικρό και ανεξάρτητο fashion brand του Virgil Abloh, Pyrex Vision και μετά την περίφημη Off-White™ σειρά ρούχων του, όπως και κάθε ριζοσπαστική ιδέα που  μετέτρεψε τον Kanye West σε μία μουσική -και όχι μόνο- ιδιοφυία, το δίδυμο, θα έπιανε την πρώτη πραγματικά σπουδαία κορυφή του και έπειτα μόνο ο ουρανός θα ήταν όριο τους στη διαδρομή για την επαναδιαπραγμάτευση της αισθητικής που περιβάλλει την καθημερινότητα μας.

Καθόλου τυχαία, ο συνεργάτης που είχε o Abloh επιλέξει να επιμελείται το μουσικό background του Louis Vitton show εκείνο το απόγευμα στο Παρίσι, είχε στη σκηνή τους Badbadnotgood να διασκευάζουν με τον μοναδικό jazz rock τρόπο τους τη μουσική του Kanye West. Και το όνομα του μουσικού επιμελητή (επίσης στενού συνεργάτη του Abloh) δεν ήταν άλλο από αυτό του Βρετανού dj και παραγωγού του BBC Radio 1, Benji B (που σημειωτέον ακόμα δεν έχει τοποθετηθεί για τον χαμό του στενού του συνεργάτη).

Όπως αναφέρουν αρκετά δημοσιεύματα ανθρώπων που γνώριζαν προσωπικά το ανήσυχο πνεύμα του Abloh, η άνεσή του στο να δημιουργεί το ιδανικό δίκτυο συνεργατών ανά περίπτωση, σε συνδυασμό με την ευγένειά του χαρακτήρα του και τη βαθιά του γνώση - μελέτη - σεβασμό στην ιστορία των αντικειμένων με τα οποία δούλευε ήταν ίσως το πιο δυνατό του σημείο.

Η λέξη "network" θα μπορούσε να είναι στο ενδιάμεσο του ονόματος του. Ο Virgil Abloh βοήθησε στο λανσάρισμα της καριέρας αρκετών νέων ταλέντων από σχεδόν κάθε κλάδο του πολιτισμού ενώ παράλληλα απογείωσε καταλόγους εταιρειών που σε κάποιο σημείο “διψούσαν” για καινοτομία. Στο album των Kanye West και Jay Z Watch The Throne του 2011, η Esmeralda "Es" Devlin είναι η γυναίκα εικαστικός που για πρώτη φορά ανέλαβε κατόπιν υπόδειξης του Abloh να δημιουργήσει τα εξωπραγματικά γλυπτά για τις σκηνικές κατασκευές που ακολούθησαν την περιοδεία του πολυσυζητημένου δίσκου. Την ίδια εποχή, όταν επισκεπτόταν τη Νέα Υόρκη θα πέρναγε χρόνο με την ανερχόμενη τότε κολεκτίβα των A$AP και η έμπνευση πίσω από τη φωτογραφία στο “κλασσικό” πλέον πρώτο Long.Live.A$AP του Rocky φέρει την υπογραφή του. Σε πιο πρόσφατο επίπεδο μία ολόκληρη σειρά επίπλων και αντικειμένων που σχεδίασε για την Σουηδική φίρμα IKEA, έγινε sold out  σε μερικά εικοσιτετράωρα, όπως άλλωστε και τα περισσότερα από τις OFF WHITE X NIKE ή OFF WHITE X AIR JORDAN μοντέλα που είχε κατα καιρούς σχεδιάσει. To μανιφέστο του για έναν καλύτερο, αισθητικά αρτιότερο και ακόμα πιο λειτουργικό και οικολογικό κόσμο αποθεώθηκε δε και στη σειρά οικολογικών μπουκαλιών που σχεδίασε για την EVIAN

Είναι στ’ αλήθεια ν' απορεί κανείς με τον φόρτο εργασίας και τον όγκο δημιουργίας που σήκωνε στους ώμους του ο Αμερικανός σχεδιαστής. Κατά βάθος skater και πάντα dj, αν τον ρωτούσε κάποιος. Και την αγάπη και εκτίμηση του τόσο για την κουλτούρα του skate όσο και της μουσικής την επικοινωνούσε σε κάθε ευκαιρία.

Καθόλου τυχαία, ο πρώτος έγχρωμος καλλιτεχνικός διευθυντής στα γραφεία του εμβληματικού παριζιάνικου οίκου μόδας θα άκουγε δυνατά από trap / rap (δικό του είναι το εξώφυλλο για το album Praise For Paris  του Westside Gunn της Griselda) μέχρι afro house (καλός φίλος του Black Coffee και θερμός υποστηρικτής -και λόγω καταγωγής- του νέου αφρικανικού χορευτικού ήχου) και από το ευρωπαϊκό electro του Boys Noize (με τον οποίο ηχογράφησαν το “Orvnge” του 2018) μέχρι Detroit house από σταθερές αξίες όπως ο Omar S. Μάλιστα ως dj (και σε συνδιασμό με το εδώ OFF White μπουτίκ του ) τα καλοκαίρια συνήθιζε να επισκέπτεται τη Μύκονο, όπου και διατηρούσε residency στο Club Void.

Παράλληλα με τις μουσικές δραστηριότητες, θα ξεκινούσε να υπογράφει συνεργασίες χιλιάδων δολαρίων με επιδραστικούς skaters, όπως ο Lucien Clarke, προσθέτοντας ένα ακόμη επίπεδο street κουλτούρας στο νέο πρόσωπο του οίκου LV. Μάλιστα, όταν έφτασε στα αυτιά του ότι η ιδιαίτερη πατρίδα του Γκάνα, διαθέτει νεαρούς skaters που σημειώνουν πρόοδο σε διεθνές επίπεδο, φρόντισε η χώρα του να αποκτήσει το πρώτο της skatepark .

Αρκεί να αναλογιστεί κανείς το δίκτυο επαφών και το πρόγραμμα που συνόδευε καθημερινά την “μόνο ρουτίνα δεν τη λες” του νεαρού δημιουργού. Και ήταν θέμα χρόνου η διάλεξη του στο Harvard από τον Οκτώβριο του 2017 να φτάσει τις 2 εκατομμύρια προβολές, τρανή απόδειξη πως ο τρόπος σκέψης του και η αισθητική του άγγιξε εκατομμύρια ανθρώπους (6,6 millions στο instagram) και έμελλε να επηρεάσει με τον πιο δημιουργικό τρόπο τις ζωές εκατοντάδων χιλιάδων.

Με μέσο όρο τις 90 εργατοώρες την εβδομάδα, ο Virgil Abloh ζούσε για να δουλεύει πάνω στο μέλλον της κουλτούρας που τον μεγάλωσε, από το graffiti και το skate στην αρχιτεκτονική και μετά τη ραπ ή τις soul afro funk ρίζες του. Kαι μόλις χτες που μοιραία αναγκάστηκε να ξαποστάσει, ο κόσμος ξεκίνησε να συνειδητοποιεί τον θρύλο που έχει δημιουργήσει με το έργο του. Ακόμα και αν οι περισσότεροι δεν αντέξαμε οικονομικά να φορέσουμε στην ώρα τους τα υπερτιμημένα Off White ή τα Louis Vitton σχέδια και χρώματα του, αρκετοί απολαύσαμε την καλλιτεχνική επιμέλεια σπουδαίων δίσκων του, κάποιοι άλλοι των είδαμε να δίνει νέα ζωή στα αγαπημένα μας Nike sneakers ενώ όλοι, μα όλοι, θέλοντας και μη, αντιγράψαμε αυτό που κάθε σεζόν ο Virgil πρότεινε σαν νέα τάση της μόδας.

Και το ακόμη πιο περίεργο είναι ότι οι μέθοδοι που ακολούθησε προκειμένου να ανυψώσει την καθημερινή αισθητική μας (ή ακόμα καλύτερα να μας δείξει πως συνδέεται με το μέλλον του design ή της τεχνολογίας) ήταν πάντοτε απλές και προσβάσιμες για όλους. Αυτός ο θαυμαστός τρόπος με τον οποίο έσπαγε τα μέχρι πρότινος στεγανά και άνοιγε καινούρια μονοπάτια για την εξέλιξη των πολλών και διαφορετικών projects στον χώρο της μόδας και της αισθητικής, ήταν τόσο “ανοιχτός” σε όλους να το θαυμάσουν ή να το αντιγράψουν όσο “ελεύθερα” ξεκίνησε και να διακινείται η μουσική στη μετά internet εποχή. Στο highsnobiety (κάτι σαν τους Times για τη στiλιστική σας ενημέρωση) είχε δηλώσει ότι σε κάθε project φροντίζει να αφήνει συνημμένες τις οδηγίες για το πώς κατάφερε να το πραγματώσει. Χαρακτηριστικά έλεγε ότι "όπως ένα παιδί μαθαίνει στο skate ένα κόλπο που πριν λίγο δεν ήξερε, τη δεύτερη φορά που θα το επαναλάβει και θα το ανεβάσει στο YouTube με το κινητό του, θα έχει δώσει τροφή σε άλλα 10 παιδιά στο κόσμο να κάνουν ακριβώς το ίδιο κόλπο”. Και με αυτό που ως τρόπο σκέψης και δράσης που ονόμαζε “ανοιχτή πηγή” πορευόταν δημιουργώντας έναν κόσμο “σχεδόν” με την αισθητική που είχε οραματιστεί. 

Ο Jon Caramanica, μουσικοκριτικός για τους New York Times άφησε χτες το βράδυ το καλύτερο, ίσως, tweet γύρω από το έργο του Abloh γράφοντας “ανεβάστε το περιεχόμενο από το iPhone του Virgil, από το λογαριασμό του στο Instagram, από το Dropbox και από τις σημειώσεις του σαν έκθεμα στο μουσείο ΜοMA και αφήστε τα εκεί ως το εγχειρίδιο για τη σύγχρονη δημιουργικότητα. 'Η ακόμη καλύτερα, βάλτε τα να εμφανίζονται στην πρόσοψη του Μουσείου ώστε όλα τα παιδιά να έχουν πρόσβαση και να μεγαλώσουν μαζί τους. “

 

 

*Μείνετε συντονισμένοι για το αφιέρωμα γύρω από τη μουσική με την οποία συνέδεσε το όνομα του o Virgil Abloh που θα είναι διαθέσιμο σύντομα σε μορφή podcast από το avopolis.gr.

 


ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 Ένα αντίο στον μουσικάνθρωπο Μπάμπη Αργυρίου που έφυγε από τη ζωή από επιπλοκές της Covid-19. 

Μια ιστορία μουσικής ενηλικίωσης από τον Βαγγέλη Κυριακάκη

FEATURED TODAY

Κάθε εβδομάδα, ο Επίτροπος θα επαναφέρει την τάξη, ακόμα κι αν οι χατζημεταλλάδες δεν έχουν σωτηρία. Στο νέο του Παρατηρητήριο, απολαμβάνει την ελευθερία τού να ακούσει ό,τι του κβλσ.

Με αφορμή την επανακυκλοφορία της ταινίας Σκηνές από Έναν Γάμο στις αίθουσες την επόμενη εβδομάδα, το Avopolis εξερευνά τις καλύτερες κινηματογραφικές στιγμές του μεγάλου Σουηδού σκηνοθέτη

Στο νέο του Diggin ο Ζώης Χαλκιόπουλος κάνει diggin στον εαυτό του και τραβάει από το ράφι της φωτιάς τα Δώδεκα Βράδυα της Λίτσας Σακελλαρίου.

Top
0
Shares