View More

Ζυλ Μασνέ - Μανόν

Παρά τις εδώ κι εκεί αστοχίες και την τσαπατσούλικη αναφορά στο επίκαιρο θέμα του queer, είναι ένα τολμηρό ανέβασμα και μια παράσταση που κοιτάει μπροστά, έχοντας μια εντυπωσιακή Μυρτώ Παπαθανασίου στον πρωταγωνιστικό ρόλο...

Χώρος
Εθνική Λυρική Σκηνή (αίθουσα Σταύρος Νιάρχος), Αθήνα
Ημερομηνία διεξαγωγής
12/12/2018
Φωτογράφος
Χάρης Ακριβιάδης, Ανδρέας Σιμόπουλος, Άγγελος Χριστοφιλόπουλος
Κείμενο: Δημήτρης Μεντές

Η Μανόν του Ζυλ Μασνέ (Jules Massenet) είναι ένα αριστούργημα της γαλλικής όπερας, χέρι-χέρι με την Κάρμεν του Ζωρζ Μπιζέ. Η ιστορία μιας Γαλλίδας επαρχιωτοπούλας, του έρωτά της για τον ιππότη ντε Γκριέ και της ανόδου (και καθόδου της) ως Παριζιάνα bonne vivant, γίνεται φόντο για έναν πρωταγωνιστικό χαρακτήρα που βαδίζει επάνω σε στερεότυπα για τη γυναικεία φύση. Αμφίγνωμη προσωπικότητα, η ευκαταφρόνητων καταβολών Γαλλιδούλα θαμπώνεται από τα λούσα και αφήνει τις φαντασιοπληξίες της να την οδηγήσουν σε φτηνούς χειρισμούς και ατοπήματα. Μέσα στους πυκνούς βόστρυχους της Μανόν στροβιλίζονται οι επιθυμίες της ηρωίδας, οι οποίες κοπανιούνται όμως πάνω στα στενά τοιχώματα της τσουλήθρας του έρωτά της για για τον ντε Γκριέ. Κάπως έτσι καταλήγει να κατηγορηθεί ως πόρνη και απατεώνισσα, ξεψυχώντας μετανιωμένη στα χέρια του αγαπημένου της.

72bManon_2.jpg

Από την πλευρά των μονωδών μείνανε συνολικά πολύ καλές εντυπώσεις. Η πάντα εντυπωσιακή Μυρτώ Παπαθανασίου απέδειξε ότι μία μαγνητική παρουσία απογειώνει μία καλοδουλεμένη και όμορφη φωνή, μαζί και το αυταπόδεικτο υποκριτικό της ταλέντο. Παρά τα κάποια λαθάκια (πάντα θα υπάρχουν στις πρεμιέρες), η λυρική τραγουδίστρια απέδωσε εξαιρετικά τους ποικίλους χρωματισμούς που συνθέτουν τον χαρακτήρα της Μανόν. Αντίστοιχα, ο Ρουμάνος Γιόαν Χοτέα υπήρξε ένας πλήρως ικανοποιητικός ντε Γκριέ, πείθοντάς μας για τα τρικυμιώδη συναισθήματά του απέναντι στην όμορφη Μανόν. Σίγουρη πρέπει πάντως να θεωρείται και η επιτυχία της δεύτερης διανομής, αφού ονόματα σαν και της Χριστίνας Πουλίτση (ως αντίστοιχη Μανόν) και του Τάσου Αποστόλου (ως Κόμη ντε Γκριέ) αποτελούν σχεδόν εχέγγυα. Εξαιρετικά δοσμένη υπήρξε επίσης και η πάρτα από την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (σε διεύθυνση Λουκά Καρυτινού), με μία εκλεπτυσμένη, δυναμική προσέγγιση στις νότες του Μασνέ.

72bManon_3.jpg

Στη σκηνοθεσία, ο Θωμάς Μοσχόπουλος κάνει ένα πολύ ενδιαφέρον, κάπως πλάγιο βήμα προς την κατεύθυνση του έργου. Κρατώντας τις χρονικές αναφορές της Μανόν σε σημεία, επιλέγει μία μοντέρνα ανάγνωση της ιστορίας, φέρνοντας την ηρωίδα να περπατά πάνω σε πασαρέλα, να λικνίζει το καλλίπυγό της σώμα σε ένα σύγχρονο καμπαρέ (έρχεται στο μυαλό το Berghain του Βερολίνου), αλλά και να τρεκλίζει ταπεινωμένη σε παρηκμασμένους δρόμους. Ο Μοσχόπουλος φαίνεται να έδωσε γενναία σκηνοθετική γραμμή, η οποία είχε άποψη και φιλοδοξίες και πέρασε επιτυχημένα στο κοινό, φτιάχνοντας μία τολμηρή παράσταση.

Παρόλαυτα, ο οξύνους δημιουργός έπεσε στην παγίδα που πέφτουν συνήθως όσοι θεατρικοί σκηνοθέτες καταπιάνονται με την όπερα, βαδίζοντας ενίοτε άτσαλα (σαφώς όμως ελαφρότερα από την αντίστοιχη προσπάθεια του ομότεχνού του Γιάννη Χουβαρδά στην Υπόθεση Μακρόπουλος) επάνω στη λεπτή μα ξεκάθαρη διαχωριστική γραμμή μεταξύ της συνθήκης του θεάτρου και της όπερας· φέρνοντας από το μετερίζι του θεατρικές δομές και μανιέρες, που πάνω στις οπερατικές σκηνές μεταφράστηκαν ως παλιές, αμήχανες και αταβιστικές.

MOVIEWORLD

Ανδρέας Κύρκος

Ο Ανδρέας Κύρκος γράφει για τη σειρά του HBO που προσπαθεί να πει μια απογυμνωμένη μα και εξαιρετικά μεγεθυμένη αλληγορική ιστορία που παίζει με τους ...

FEATURED TODAY

Κάθε εβδομάδα, ο Επίτροπος θα επαναφέρει την τάξη, ακόμη κι αν οι χατζημεταλλάδες δεν έχουν σωτηρία. Στο νέο του Παρατηρητήριο, ασχολείται ενδελεχώς με το ...

Η χρήση και η σημασία του όρου από τη δεκαετία του ‘30 ως τα τέλη των 70s.

HOT STORIES

Η πλήρης λίστα με όλους όσους διεκδικούν (όχι ο Weeknd) τα φετινά μουσικά  βραβεία.

Για να γιορτάσει το 1 δισ. views του βίντεο, η ποπ σταρ λανσάρει στο Youtube το πρώτο άπειρο μουσικό βίντεο στην ιστορία, το οποίο περιλαμβάνει χιλιάδες ...

Top